Egymás szemében #3 | David Michie - A dalai láma macskája

Sziasztok!
Azt hiszem, nemcsak én, hanem a rendszeres olvasók is valószínűleg tisztában vannak azzal, hogy egy ilyen könyvet, mint ez, valószínűleg sosem vettem volna a kezembe, ha nincs az Egymás Szemében könyvklub. Nina, az Ambivalentina bloggere ajánlotta ezt az olvasmányt, ez volt a harmadik alkalom, amikor egy olyan könyvvel ismerkedtem meg, ami teljes mértékben a komfortzónámon kívülre esett, és azt kell mondanom, ez az első könyv, ami igazán tetszett ahhoz, hogy amikor elkezdtem írni az értékelést, mosolyogtam. Megdöbbentő? Pedig igaz. Lentebb olvashatjátok, miért!

De előbb a könyvről:
Író: David Michie
Író nemzetisége: amerikai
Kiadó: Synergie Könyvkiadó
Kiadás: 2014
Oldalszám: 256
Címkék: állat, buddhizmus, életmód, humoros, India, ismeretterjesztő, macska, tibeti buddhizmus
Molyos százalék: 91%

✘✘✘

Fülszöveg [Cselekményleírást tartalmazó szöveg]

Egy ​éhező és sajnálatra méltó kiscicát kimenekítenek Újdelhi sikátoraiból és egy olyan életben lesz része, amilyenről nem is álmodhatott. Egy gyönyörű, a hófödte Himalájára néző szentélyben, a dalai láma macskájaként kezd új életet. 

Ez a melegszívű, bohókás de bölcs, soknevű cica bepillantást enged a dharamsalai élet zárt világába. Kis kémként tudósít Őszentsége bizalmas találkozóiról a hollywoodi hírességekkel, filantrópusokkal, önsegítő könyvek szerzőivel, és ezen keresztül megtudhatjuk, hogyan lelhetünk boldogságra ebben a rohanó, anyagias világban. 
A története nemcsak a macskabarátok arcára fog mosolyt csalni.

Véleményem

Ehhez a könyvhöz is, ahogy az előző kettőhöz is, félve álltam hozzá. Miért?
1. A főszerep egy macskáé volt. Egy MACSKÁÉ. Mondom: MACSKÁÉ. 
Aki ismer, az tudja, hogy utálom a macskákat. Elsősorban azért, mert lusták, és valahogy nem szimpatizálok a lusta élőlényekkel, másodsorban pedig azért, mert a macskák tipikusan azok az állatok, akik mindent kikövetelnek maguknak, akik - hogy fogalmazzak szépen - "Kinyalják maguknak a jogaikat.". Na, én ezt valahogy nem bírom, sosem szerettem az ilyen embereket, állatokat pedig végképp nem.
2. A történet központi szála a vallás volt. Vallásos embernek tartom magam, de reformátusnak, és mindent furcsának tartok, ami a mi szokásainktól teljesen eltér. Már olvasás előtt tisztában voltam azzal, hogy a történet ezen részével nem kimondottan leszek barátságban, de a végére valahogy megszoktam, és már nem is zavart annyira.

A buddhizmus egy olyan ágával ismerkedtem meg, amivel még eddig nem találkoztam. Olvastam már cikkeket a témáról, láttam filmeket is, amelyekben a szereplők buddhisták voltak, de magamtól szerintem sosem vettem volna a kezembe egy ilyen könyvet. Maga a világ nem hozott abban az értelemben lázba, hogy máris vallást váltsak, de a benne lévő tanítások, történések és a szereplők rendesen elgondolkodtattak.

,,Ugyanígy, más lények nem kényszeríthetnek arra, hogy türelmesebbek vagy kedvesebbek legyünk, függetlenül attól, hogy a türelem és a kedvesség mennyire segítené elő boldogságunkat."

,,Érdekes, hogy amikor eldöntjük, hogy valami újba kezdünk, az események gyakran azonnal a segítségünkre lesznek ebben. Nem mindig a teljesen nyilvánvaló módon, vagy nem azonnal. És néha úgy, ahogy nem is gondolnánk."

,,Mrs Trinci egy illatos zsebkendőt tett az orrához, meglepte ez a gondolat. 
– Néha jó, nagyon jó kiadni a mérgünket egy probléma esetén – mondta a dalai láma. 
– Egész életemben ideges természet voltam – válaszolta a nő. 
– Néha tudjuk, hogy változtatnunk kellene a viselkedésünkön. De néha szükség van egyfajta sokkhatásra ahhoz, hogy észrevegyük, hogy muszáj változtatnunk. Most rögtön. 
– Sì – Mrs Trinci nyelte a könnyeit. – De hogyan? 
– Kezdje azzal, hogy a türelem gyakorlásának előnyeire gondol, és arra, hogy mi a hátránya, ha nem türelmes – mondta a dalai láma. – Ha valaki mérges, elsősorban ő szenved tőle. Aki mérges, annak nem boldog és békés az elméje. 
Mrs Trinci karikás szemekkel nézett rá. 
– Arra is gondolnunk kell, hogy milyen hatással van ez másokra. Amikor bántó dolgokat mondunk, amit nem is gondolunk komolyan, olyan mély sebeket ejthetünk, amiket nem is lehet begyógyítani. Gondoljon a családok és barátok közötti ellentétekre, olyan szakadékokra, amelyek egy-egy kapcsolat megszűnéséhez vezettek, csupán egy dühkitörés miatt. 
– Tudom – sóhajtott fel Mrs Trinci. 
– Majd kérdezzük meg magunktól, hogy honnan jön a düh? Ha a düh valódi oka a hűtő, a gáz vagy a málna hiánya, akkor miért nem mérges mindenki más ezek miatt? Látja, a düh nem kintről jön. A düh az elménkből jön. És ez egy jó dolog, mert nem befolyásolhatunk mindent magunk körül a világban, de megtanulhatjuk befolyásolni a saját elménket. 
– De én mindig is egy dühös ember voltam – ismerte be Mrs Trinci. 
– Most éppen mérges? – kérdezte Őszentsége. 
– Nem. 
– Mit mond ez önnek a dühös elme természetéről? 
Mrs Trinci hosszú ideig nézett ki az ablakon a templom tetejére, ahol a késő délutáni nap arannyal vonta be a cserepeket – Gondolom, hogy jön és megy. 
– Pontosan. Nem állandó. Nem a részünk. Nem mondhatjuk, hogy „Mindig is egy mérges ember voltam.” A mérgünk nő, csökken, majd elmúlik, mindenki esetében. Lehet, hogy Ön többször átéli, mint más, és minden alkalommal, amikor átadja magát neki, akkor ezt a szokást táplálja, és még nagyobb valószínűséggel jön elő ismét. Nem volna jobb, ha inkább visszaszorítaná az erejét?"

Összesítve:
Érdekes volt az alap, és maga a tény, hogy egy macska szemével láthattam az eseményeket. Volt a történetnek egy enyhe humora is, ami teljesen feldobta a vallásos eseményeket. Bár ezt inkább karmának kéne nevezni.
Kinek ajánlom? Azoknak, akik egy kis pozitivitásra vágynak az életükben.

Májusi menetrend: 
Május 4. ❤ Niki, Tahereh Mafi: Ne érints
Május 9. ❤ Ágota, Velünk véget ér (ezt ajánlottam én❤️)
Május 11. ❤ Tina, David Michie: A dalai láma macskája
Május 14. ❤ Hikari, Zoe Sugg: Girl Online
Május 18. ❤ Ági, Melissa Landers: Elidegenítve
Május 23. ❤ Masni, Jenny Han: A fiúknak, akiket valaha szerettem
Május 25. ❤ Vhrai
Május 28. ❤ Dorka, Milly Johnson: Yorkshire Puding Klub
Május 31. ❤ Genevieve, Hidasi Judit: Gondolatmappa
Share:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése